Týden před ukončením provozu linky H1 na trase Černý Most - Florenc jsme oslovili šéfredaktora zpravodajství České televize. Poprosili jsme o pomoc ve formě natočení reportáže reportáž o problémech po zrušení části autobusové linky pro přepravu vozíčkářů v Praze. Navrhovali jsme možnost konfrontace nás a pana náměstka Scheinherra v pořadu Události, komentáře na ČT24.

 

Datum a čas: 22.6.2019, 16.31

Komu: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Předmět: S.O.S. - prosba o pomoc - reportáž o problémech po zrušení části autobusové linky pro přepravu vozíčkářů v Praze

 

Vážený pane šéfredaktore,

dovolte prosím, abych se na Vás obrátil s prosbou o pomoc ve věci, která je pro nás, lidi s těžkým pohybovým postižením, velmi závažná a velmi aktuální.

Magistrát hlavního města Prahy spolu s Ropidem se rozhodly k 1. červenci zkrátit provoz speciální autobusové linky pro přepravu více vozíčkářů současně (tzv. linka H1). Linka H1 je nyní provozována mezi Černým Mostem a Chodovem, spojuje dvě oblasti, ve kterých jsou umístěny domy zvláštního určení, které obývají lidé s těžkými pohybovými problémy (často vozíčkáři). Magistrát se rozhodl ponechat v provozu část linky H1 mezi stanicemi Chodov a Florenc, přičemž rušení části mezi Florencí a Černým Mostem zdůvodnil „malou vytížeností a možností nahradit linku přepravou metrem na trase B“. Ale metro na trase B je pro značnou část vozíčkářů nepoužitelné, protože mezi nástupištěm a vozem metra je jednak příliš široká mezera, do které zapadají kola vozíků, a jednak výškový rozdíl je tak vysoký, že je téměř všemi elektrickými vozíky nepřekonatelný. Potíží s dopravní obslužností „bezbariérového domu“ na Černém Mostě je však mnohem více.

O rušení části linky H1 jsme se dozvěděli vlastně náhodou začátkem června a ihned jsme napsali dopis panu primátorovi Hřibovi a panu náměstkovi pro dopravu Scheinherrovi s nesouhlasem s rušením části linky H1 a s popisem situace s dopravou vozíčkářů po Praze (dopis byl doplněn 51 podpisy obyvatel domu na Černém Mostě a byl v kopii předán i do Ropidu; text dopisu je v příloze). Vyzvali jsme pana primátora a pana náměstka, aby přijeli k nám na Černý Most, aby v reálném prostředí viděli, jak komplikovaný je pohyb vozíčkářů na Černém Mostě (dům, který mimochodem vlastní město Praha, je umístěn pod svahem a téměř do všech směrů se musí jet do prudkého kopce). Ani jeden z oslovených na dopis dosud nereagoval.

Nebyli jsme jediní, kdo žádal Magistrát o přehodnocení rozhodnutí zkrátit linku H1. Na konci května obdržela Pražská organizace vozíčkářů (POV) informaci o krácení linky H1 a POV ve svém dopisu rovněž argumentovala, proč se nemá linka zkracovat (text dopisu je zde http://www.pov.cz/uvod/kraceni-zvlastni-autobusove-linky-h1). POV rovněž neobdržela odpověď.

Protože se nám nedaří komunikovat s Magistrátem a den zkrácení linky H1 se rychle blíží, využili jsme ve čtvrtek 20. 6. možnost interpelovat pana náměstka Scheinherra. Dostali jsme prostor vysvětlit důvody nesouhlasu a navrhnout určité řešení a položit dotaz panu náměstkovi (text je v příloze, přednesla ho paní Vlasta Pecharová). Odpověď pana náměstka byla šokující – byla velmi arogantní a hlavně plná nepravd, zavádějících informací a také nesmyslů. Pan náměstek sdělil, že linka bude zkrácena kvůli malé vytíženosti (argumentoval sčítáním cestujících v březnu a v dubnu, ignoroval však výsledky dvojího sčítání z června – také si myslíme, že zajištění dopravní obslužnosti pro vozíčkáře by nemělo být posuzováno pouze podle nákladnosti, ale měl by být brán v úvahu i sociální aspekt; navíc některé noční „normální“ spoje také určitě nejsou plně vytížené a jsou zachovávány kvůli tomu, aby byla zachována dopravní obslužnost v noci) a kvůli hlučnosti autobusu a kvůli znečišťování ovzduší (podle stížností některých obyvatel – ale stejný autobus jezdí na druhé části linky H1 a znečišťuje stejně, a ta zůstává v provozu). Nakonec doporučil, aby vozíčkáři z Černého Mostu k cestě do města používali linku autobusu č. 119. Ta linka však jezdí mezi Veleslavínem a letištěm. Na e-mailovou prosbu o upřesnění a opravu své odpovědi opět nereaguje.

A o co prosíme, pane šéfredaktore, Vás? Nemohli byste natočit reportáž o komplikované situaci s dopravou vozíčkářů nejen z Černého Mostu (do „normálních“ autobusů MHD se zpravidla vejde jen jeden vozíčkář, pokud jedou manželé nebo přátelé, musejí se rozdělit, další linka, která vede k našemu domu, je osazena midibusy, kam se mnohdy nevejde ani jeden větší elektrický vozík, a pokud jede maminka s kočárkem, nevejde se ani jeden vozík, autobusy MHD jsou nově osazovány přepážkou, která rozděluje původně dvě místa použitelná pro vozíčkáře na jedno místo pro vozíčkáře a jedno pro kočárek, kde nesmí být přepravován vozíčkář, o nepřístupném metru, atd., atd.).

A pak pozvat do vysílání pana náměstka Scheinherra a nás (a třeba i zástupce POV), aby pan náměstek musel bezprostředně reagovat na naše argumenty – nepřístupné metro, nedostatečná kapacita pro přepravu více vozíčkářů „normálními“ autobusy, nepřístupné zastávky tramvají, nemožnost stoprocentně se spolehnout na výtahy do metra…).

Pane šéfredaktore, bylo by možné Vás o takovou pomoc požádat?

Děkuji Vám.

Roman Folvarský

tel.: 603 491 727

e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

P.S. Ještě přikládám se svolením paní Veroniky Maschkové její dopis panu náměstkovi. Paní Maschková též sama předává dopis médiím.

  

Na e-mail z České televize nikdo nereagoval.