Praha sobě
Praha sobě (zdroj foto: Wikipedia)

Hnutí Praha sobě, za které řídí pražskou dopravu náměstek Adam Scheinherr, v detailním programu v oblasti Doprava uvádí:

Co je pro mne důležité: Všechny programové body

MHD včas, bez vedra a zápachu:

Pražská MHD by nás měla dostat na místo včas a levně. Dnes to platí jen částečně. Není důstojné pařit se v tramvaji bez klimatizace a trčet v zácpě. Tady potom výhody MHD mizí. Chceme zavést přednostní průjezd autobusů a tramvají na většině světelných křižovatek. Nákup nového autobusu nebo tramvaje bez klimatizace bude nepřípustný. Komfort cestování zvýší i další „drobnosti“, interiéry a informační systém nesmějí vypadat jako v roce 1980. Rodiče s kočárky, senioři a občané se zdravotním postižením konečně najdou stejné podmínky cestování jako v každé moderní evropské metropoli. Samozřejmostí jsou nákupy jízdenek platební kartou.

A kdo je garantem? Adam Scheinherr

Od voleb v roce 2018 neuběhlo mnoho měsíců a garant Adam Scheinherr se rozhodl zrušit speciální autobusovou linku H1 pro přepravu více vozíčkářů současně, čímž lidi se zdravotním postižením neposunulo směrem k moderní evropské metropoli. Posunul je spíš někam k Tiraně nebo do Skopje.

Pan náměstek Scheinherr nechal zrušit linku H1 od 29. 6. 2019. Jako alternativu pro přepravu do města nabídl (spolu s Ropidem) metro na trase B. Po upozornění, že přístup do vozu metra na trase B je pro vozíčkáře na elektrických vozících téměř nemožný, přislíbil nalezení řešení pro nájezd do vozu metra - během tří měsíců by se mělo testovat technické řešení ve třech stanicích - Černý Most, Palmovka a Florenc. Je pravděpodobné, že, pokud se najde vhodné technické řešení, metro zůstane pro vozíčkáře na elektrických vozících nepřístupné ještě mnoho měsíců, možná i let.

Dále pro cestu do města z Černého Mostu nabídl nejdříve autobusovou linku 119 (ta vozí cestující mezi stanicemi Veleslavín a Letiště Václava Havla), po upozornění na nesmyslnou linku doporučil používat autobusovou linku 109. Ta spojuje Dolní Počernice a Palmovku. Pan Scheinherr si neuvědomil, že nejbližší zastávka je z Černého Mostu vzdálena 2,5 km.

Náměstek Adam Scheinherr nám pro cestu do města doporučil linku 119
Náměstek Adam Scheinherr nám pro cestu do města doporučil linku 119

 

Po výzvě se opravil a doporučil používat linku 109 (vzdálenou 2,5 km od Černého Mostu)
Po výzvě se opravil a doporučil používat linku 109 (vzdálenou 2,5 km od Černého Mostu)

 

Jediný autobus, který nyní zajíždí k domu zvláštního určení, ve kterém žijí desítky vozíčkářů a lidí s těžkými pohybovými potížemi, jsou midibusy linky 224. Ty však pojmou maximálně jednoho vozíčkáře, pokud již autobusem necestuje jiný vozíčkář nebo maminka s kočárkem nebo cestující s objemnými zavazadly. Pokud chtějí současně cestovat dva vozíčkáři, např. manželé, musejí se na cestu rozdělit a na cílové stanici na sebe čekat i několik hodin (jak ukázal náš test).

Takto si podmínky cestování jako v každé moderní evropské metropoli nepředstavujeme. Vhodnější postup měl být opačný: - pan Scheinherr měl oslovit odborníky z řad dopravy a přizvat i samotné vozíčkáře, aby mu popsali potíže v dopravě. Následně měly být odstraněny překážky v alternativní dopravě (výškový rozdíl mezi nástupištěm a vozem metra, zajištěna větší spolehlivost technických zařízení umožňujících přístup vozíčkářů na nástupiště metra, vyřešena možnost přepravy dvou vozíčkářů současně v autobusech standardních linek,...). Po celou tu dobu měla být linka H1 v provozu. Teprve po odstranění bariér v metru a v ostatní dopravě mohla být zrušena linka H1.

Garant tohoto bodu z programu hnutí Praha sobě zklamal. Proto je vhodné důsledně sledovat všechny ostatní body programu, u kterých je garantem pan Scheinherr a pokud bude pracovat stejně nekompetentně, jako v případě linky H1, přijde vhodný čas pro jeho odstoupení z pozice náměstka primátora.