odpověď v článku

S prosbou o radu a pomoc v situaci, v níž jsme se ocitli rozhodnutím Magistrátu hl. m. Prahy zrušit speciální autobusovou linku H1 v úseku Černý Most – Florenc jsme 1. 8. 2019 dopisem oslovili paní ministryni Dipl-Pol. Janu Maláčovou, MSc.

 

Ministerstvo práce a sociálních věcí

k rukám paní ministryně

Dipl.-Pol. Jany Maláčové, MSc.

Na Poříčním právu 1/376

128 01 Praha 2

Praha 1. 8. 2019

 

Vážená paní ministryně,

 

dovolte, abychom Vás oslovili s prosbou o radu a pomoc v situaci, v níž jsme se ocitli rozhodnutím Magistrátu hl. m. Prahy zrušit speciální autobusovou linku H1 v úseku Černý Most – Florenc.

Linka H1 pro přepravu většího počtu hendikepovaných (pojme až 10 vozíků najednou) jezdila od 22. 5. 1995 z Chodova přes centrum Prahy na Černý Most. Na obou koncích této trasy se nacházejí velké komplexy s byty zvláštního určení, jejichž obyvateli jsou převážně vozíčkáři. Vlastníkem bytů na Černém mostě v ulici Kpt. Stránského je Magistrát. Důležité je, že linkou H1 bylo možné se dostat bez přestupu na všechny instituce, které v běžném životě vozíčkář potřebuje navštěvovat.

Ke dni 28. 6. 2019 byl provoz linky v úseku Černý Most – Florenc ukončen z důvodů nízké vytíženosti, stížností na emise a hlučnost, nutnosti otáčet a couvat s autobusem na křižovatce u zastávky Bryksova a zejména z důvodu údajné existence alternativních způsobů dopravy těžce postižených osob z Černého Mostu do centra města. Všechny důvody jsou snadno zpochybnitelné, ale postačí rozebrat poslední uvedený.

Jako první alternativu nám Magistrát a Ropid doporučují trasu metra B, která je bezbariérová. Toto tvrzení je omyl lidí, kteří rozhodují od stolu a problematice hendikepovaných vůbec nerozumějí. I ve stanicích bezbariérově přístupných musí vozíčkář, aby se dostal do vozu, překonat asi 16 cm vysoký schod, někde dokonce současně s velkou mezerou mezi vagónem a nástupištěm. Je to nebezpečné pro vozíčkáře i pro ostatní cestující, pro některé vozíky nemožné bez pomoci dvou siláků.

Dále máme dle Magistrátu a Ropidu možnost využít nízkopodlažní linku 224 osazenou midibusy (po zrušení linky H1 je to jediný autobus zajíždějící k bezbariérovému bytovému domu situovanému pod kopcem v ulici Kpt. Stránského). Do tohoto autobusu se však vejde maximálně 1 vozíčkář, pokud zrovna místo není obsazeno kočárkem. Jak má cestovat např. manželský pár vozíčkářů? Dle slov náměstka pro dopravu pana Adama Scheinherra (v odpovědi na interpelaci z 20. 6. 2019) máme též možnost využít linku 119 (která jezdí z Veleslavína na letiště - po 14 dnech byl údaj opraven na linku 109, k jejíž nejbližší zastávce je to z Kpt. Stránského 2,5 km).

Pokoušeli jsme se navázat s vedením Prahy dialog, ale bezvýsledně. Dopis primátorovi zůstal bez odpovědi, náměstek Scheinherr nás po šesti týdnech odbyl šablonovým bezobsažným zdůvodněním a Magistrát neuznal ani podrobné odůvodnění Pražské organizace vozíčkářů, odborníka na otázky bezbariérovosti, proč zrušení speciální linky není možné. Obáváme se, že vše bylo již rozhodnuto předem na základě jediného, tj. ekonomického kritéria, a že autobus bude stejně jako v roce 2015, kdy se rušila linka H2, přestavěn pro linku Airport Express, která je ekonomicky výnosná.  

Rozhodnutí nám připadá nepochopitelné i vzhledem k tomu, že vítězné strany po volbách se zavázaly: „Budeme pokračovat v programu zvyšování bezbariérovosti MHD.“ Zároveň v letáku „Praha bezbariérová“ slibují, že do roku 2025 „…Každým rokem jsou udržovány a rozvíjeny doplňkové služby pro přepravu osob se sníženou schopností pohybu (speciální autobus pro přepravu více cestujících upoutaných na vozík…)“.

Vážená paní ministryně, rozhodnutím Magistrátu byli hendikepovaní z okolí linky H1 ze dne na den odříznuti od světa, práce, školy, koníčků, kina, divadla, nákupů, servisu vozíků a podobných zcela běžných, avšak potřebných věcí. Magistrát naslouchá pouze Dopravnímu podniku a k nám zůstává hluchý. Proto Vás prosíme o pomoc.

S úctou a s poděkováním za Váš cenný čas

 

Klára a Roman Folvarských

Kpt. Stránského 996/2

19800 Praha 14

tel. 603 491 727

e-mail Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

 

P.S. V případě Vašeho zájmu Vám dodáme potřebné informace a materiály, které jsme shromáždili včetně videozáznamů situací na stanicích metra. Podrobnosti jsme shromáždili též na webové stránce www.neposedime.cz/index.php/linka-h1

 

 Paní ministryně odpověděla v dopisu z 29. 8. 2019. Odpověď je zde Odpověď paní ministryně Jany Maláčové.