Podpořte nás

Mapa bariér

Webové stránky Mapa bariér vám pomohou lépe se zorientovat v problematice bezbariérového užívání staveb, zejména:

• jak předcházet vzniku architektonických bariér,
  • jak existující bariéru překonat nebo odstranit,
  • na mapě umožní upozornit na místo, které komplikuje pohyb vozíčkářům atd.

Více na www.mapabarier.cz.

Hrad Grabštějn není bezbariérově přístupná památka. Bariérou pro vstup vozíčkářů jsou v současné době jak samotná přístupová cesta, po straně Nového zámku, tak schodiště a schody do prvního a druhého patra hradu, v nichž se nachází zpřístupněné místnosti. V rámci dlouhodobé systematické rekonstrukce hradu se počítá s výstavbou výtahu zajišťujícího bezbariérový vstup do síní prvního patra. V rámci každoročního zářijového festivalu Grabštejn World Fest je zajištěno, aby se pořádaných akcí mohli účastnit i návštěvníci na vozíku.

Přístup k památce

Kolem přístupové cesty k hradu byly vystavěny pohodlnější budovy Nového zámku, v nichž sídlí Veterinární základna Armády České republiky. Přístupová cesta umožňující dostat se s autem až k hradu procházející areálem Nového zámku je nepřístupná. Přístup autem k hradu je možný po předchozí, písemné nebo telefonické domluvě se správou VZA ČR. Ta zajistí otevření brány na přístupové cestě. Lesní pěšina, kterou je možné Nový zámek obejít, není uzpůsobena pro návštěvníky na vozíku. Bariérami jsou její strmost a nedostatečná šířka na hraně průchodnosti. Vozíčkáři musejí mít asistenci. Povrch dolního nádvoří hradu je vydlážděn čedičovými valouny, povrch horního nádvoří rovnými žulovými deskami.

Prodejna vstupenek a publikací je v místnostech bývalé hradní kuchyně. Vstupuje se do ni z průjezdu 1 schodem do budovy, 1 schodem nahoru do obslužné kuchyňské místnosti a 1 schodem nahoru vpravo do vlastní prodejny. Z průjezdu vlevo, 1 schodem nahoru, lze vejít do hradní restaurace.

Prohlídka hradu

Prohlídka hradu začíná na dolním nádvoří. Návštěvníci se v rámci prohlídky dostanou jak do nejníže položeného sklepení, tak do nejvýše položeného vrcholku hradní věže. Prohlídka sklepení Pro vozíčkáře jsou přístupné horní renesanční sklepení. Bariéru zvýšeného prahu umožňuje překonat šikmá mobilní rampa. Z první místnosti sklepení lze sestoupit po 5 + 1 schodech do tzv. vinného sklípku s oknem do dolních středověkých sklepení. I mezi dalšími 4 místnostmi sklepení s expozicí lapidária a expozicí zpracování drahých kamenů jsou zvýšené prahy. Do dolních středověkých sklepení tesaných do skály, na níž byl postaven hrad Grabštějn, se sestupuje 17 schody dolů. Po prohlídce se návštěvníci vracejí 17 schody nahoru do horních sklepení a přes práh sestupují na nádvoří.

Síně prvního patra a zámecká kaple sv. Barbory

Návštěvníci vcházejí do hradu v průjezdu 1 schodem nahoru. Po 1 schodu nahoru vstupují do obslužné kuchyňské místnosti a 1 schodem nahoru vlevo do hradní kuchyně se zděnou pecí. Kolem ní, po 5 + 3 schodech nahoru, vstupují do schodišťové věže. Po 10 + 10 schodech vychází na horní nádvoří. Na nádvoří sestupují 1 schodem dolů. Do první síně, tzv. mázhauzu, komunikačního centra prvního patra hradu, vystupují 1 schodem nahoru. Z mázhausu se nahlíží do dámského salónu. Přes 1 schod nahoru a 1 dolů se vstupuje do zámecké galerie. Přes práh se vstupuje do kaple sv. Barbory. Návštěvníci pokračují v prohlídce místností s částí původního Clam-Gallasovského mobiliáře. Z poslední místnosti, kuchyně, se 1 schodem dolů vrací na Horní nádvoří a 1 schodem nahoru zpět do mázhauzu.

Druhé patro

Do druhého patra hradu vystupují návštěvníci po úzkém, částečně zatočeném kamenném schodišti. Po 14 schodech nahoru se dostávají na emporu kaple sv. Barbory. Po dalších 15 + 1 schodech, částečně točitých, vystupují do druhého patra, do krbové síně nad mázhauzem. Z ní vcházejí do dvojice tzv. dámských a pánských pokojů. Mezi tzv. dámskými pokoji se nachází zvýšené prahy. Druhá síň tzv. pánských pokojů je poslední v rámci prohlídky hradu Grabštějn. Z ní, spojovací chodbou, přes zvýšené prahy, vstupují návštěvníci do věže, kterou si lze prohlédnout samostatně nebo sestupují schodištěm věže na horní nádvoří.

Věž

Návštěvníci se do věže dostávají v úrovni druhého patra. Vystupují po 27 kamenných točitých schodech do úrovně třetího, po požáru v roce 1843 neobnoveného patra. Zde se nacházel původní vstup pozdně gotickým portálem. Po 10 + 8 + 8 + 8 dřevěných schodech vystupují na ochoz věže s výhledem do tří zemí - Německa, Polska a Čech. Po prohlídce sestupují po 8 + 8 + 8 + 10 schodech do úrovně třetího patra, po 27 točitých schodech do úrovně druhého patra a po 14 + 12 točitých schodech a přes práh na Horní nádvoří. Z něj sestupují přes 1 schod nahoru, aby následně sestoupili 10 + 10 schodů v schodištní věži, 3 + 5 schodů v zámecké kuchyni a 1 + 1 + 1 schodem do zámeckého průjezdu.

Galerie

Galerie sezónních výstav regionálních umělců je umístěna v prvním patře hradu. Nachází se v místnostech dostupných ze schodišťové věže před vstupem na Horní nádvoří, vpravo.

Toalety

Bezbariérově přístupná toaleta upravená pro vozíčkáře byla instalována na dolním zámeckém nádvoří. Jsou zde běžné toalety, dámské i pánské.

Stávající parkoviště se nachází před vstupem do Nového zámku u přístupové cesty k Novému zámku. Po předchozí domluvě s Veterinární základnou Armády České republiky mohou řidiči se sníženou pohyblivostí zaparkovat před Novým zámkem a projet k hradu přes vojenský prostor.

Hrad Grabštějn

463 34 Hrádek nad Nisou

Tel.: 482 724 301 Fax: 482 724 208

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

www.hrad-grabstejn.cz

Neposedíme z. s. | Kpt. Stránského 996/2, 19800 Praha 14 | IČ: 22856544 | tel.: +420 603 491 727