Podpořte nás

Mapa bariér

Webové stránky Mapa bariér vám pomohou lépe se zorientovat v problematice bezbariérového užívání staveb, zejména:

• jak předcházet vzniku architektonických bariér,
  • jak existující bariéru překonat nebo odstranit,
  • na mapě umožní upozornit na místo, které komplikuje pohyb vozíčkářům atd.

Více na www.mapabarier.cz.

Hrad Jánský Vrch není bezbariérovou památkou. Návštěvníci na vozíku mají možnost prohlídky exteriérů hradních budov a anglického krajinářského parku, rozloženého jižně od hradu. Hlavní bariérou přístupu do hradních interiérů jsou početná schodiště a schody. Hrad Jánský Vrch je přístupný z města Javorník. Hrad byl postaven na dominantním svahu Štít nad městem. Přístupný je serpentinami původní hradní cesty, ústící od jihu na nádvoří před konírnu a kočárovnu. Povrch cesty stoupající nahoru je pevný a rovný, zpevněný štěrkem. Po předchozí domluvě se správou hradu ji mohou řidiči se sníženou pohyblivostí vyjet autem. Mezi serpentinami jsou zkratky v podobě schodišť. Další možnost přístupu ke hradu je po schodech, kolem Eichendorfovy krásné vyhlídky. Tato trasa, i když fyzicky náročná, nabízí výhled do vzdáleného okolí a je oblíbená. K Eichendorfově vyhlídce vede celkem 11 + 5 + 11 + 25 + 25 + 25 schodů. Na terasu vyhlídky se sestupuje 5 schody dolů. Návštěvníci se vracejí 5 schody nahoru a po 27 + 1 schodu vstupují k bráně, přes kterou vycházejí na nádvoří. Povrch nádvoří je rovný. Dlážděné pěšiny ohraničují pásy vysypané jemným pískem, za nimi je pravidelně sečený trávník. Po zatravněném povrchu nádvoří lze vstoupit na vyhlídku mezi dvojicí středověkých věží, přestavěných na oranžérii a altán s kavárnou.

Prodejna vstupenek a publikací je v přízemí přístavby ústředního schodiště, v bytě vrátného. Návštěvníci vstupují do chodby přes zvýšený práh. Vlevo, přes další zvýšený práh jsou prostory prodejny.

Okruh I. - Prohlídka společenských a obytných místností hradu

Prohlídka hradu Jánský Vrch začíná ve schodišťové hale. Návštěvníci vystupují po 7 + 11 + 7 + 11 schodech do úrovně prvního patra a dál po 11 + 7 + 11 + 7 + 11 schodech do druhého patra. Ze schodišťové haly vstupují do pokojů upravených v 19. století. Pohyb přes pokoje ke koncertnímu sálu je bezbariérový, po rovině. Z koncertního sálu 1 schodem dolů scházejí návštěvníci do schodišťové haly a 1 schodem nahoru do malé jídelny. Z malé jídelny 1 schodem dolů sestupují do soukromé kaple vratislavských biskupů. Z kaple, 1 schodem dolů, sestupují do dvojice hostinských pokojů. Z další schodové haly, po 5 + 7 dřevěných schodech, vystupují do chodby s pokojem biskupa, do kterého se nahlíží. Z chodby přes práh vstupují do kulečníkového sálu. Chodbou přes práh vstupují návštěvníci do předpokoje sálu a sálu s dýmkami. Přes pracovnu biskupů a malý pokoj vstupují do chodby a po 12 schodech dolů scházejí do předpokoje velkého konferenčního sálu. Vstupují na hlavní reprezentační schodiště a po 11 + 7 + 11 + 7 + 11 schodech scházejí do úrovně prvního patra a dál po 7 + 11 + 7 + 11 schodech do přízemí, kde prohlídka končí.

Okruh II. - Prohlídka hospodářského zázemí hradu

Prohlídka začíná v přízemí schodišťové haly. Návštěvníci vystupují po 7 +11 + 7 +11 schodech do prvního patra a do chodby na dolní dvůr, na který vystupují po 6 schodech nahoru. Zámecká kaple Návštěvníci procházejí nádvořím směrem k původní dělové baště. Po 2 schodech nahoru vystupují do chodby a přes práh do kaple sv. Jana Křtitele z roku 1848. Po její prohlídce se vracejí přes práh a po 2 schodech dolů na konci chodby na dolní dvůr. Prádelna a koupelny Po 4 schodech nahoru vystupují návštěvníci z dolního dvora do prádelny. Z prádelny do koupelny služebnictva a biskupské koupelny s lázní. Po prohlídce se vrací a po 4 schodech dolů vycházejí na dolní dvůr. Hradní kuchyně a její zázemí Z dolního dvoru vystupují návštěvníci 8 schody mezi dolním a horním dvorem do předpokoje kuchyně a do kuchyně. Po prohlídce, po 4 schodech dolů, sestupují do velké spižírny. Po její prohlídce se po 4 schodech nahoru vracejí do kuchyně. Z ní po 5 schodech do chodby. Procházejí kolem bytu kuchařky a jídelny pro sloužící, do kterých se nahlíží. Vstupují do haly se schodištěm, po kterém se vynášelo jídlo do patra, a 1 schodem dolů scházejí na horní dvůr.

Mandlovna, žehlírna a dílna

Z horního nádvoří vstupují návštěvníci po 2 schodech nahoru do provozní chodby. Po 1 schodu nahoru pokračují do místnosti s mandlem a přes práh do žehlírny. Po prohlídce se vracejí kolem dílny a po 1 schodě vstupují do bytu správce. Byt správce - kastelána Byt správce tvoří tři pokoje. Pohyb v nich je bez bariér. Do poslední, ložnice, se pouze nahlíží. V chodbě podél správcova bytu se nahlíží na toalety. Poté návštěvníci odcházejí z hradu a schodištěm, vloženým do bývalého příkopu, po 1 + 1 + 14 + 15 + 15 schodech sestupují na hradní nádvoří, kde prohlídka končí.

Hradní park

Rozkládá se na jižním svahu hradního kopce. Jsou-li vozíčkáři s asistencí, mají možnost si ho prohlédnout. Pohybují se po pěšinách zpevněných hrubším štěrkem. Park v okolí hradu doplňují lavičky. Z konce 19. století jsou dvě romantické kašny, dnes nefunkční. Francouzská terasová zahrada na východním hradním vrchu je z důvodu rekonstrukce kruhového altánu prozatím nepřístupná.

Bezbariérová toaleta upravená pro vozíčkáře je součástí běžných toalet v objektu bývalé konírny a kočárovny. Je uzamčena, klíč je umístěn v prodejně vstupenek a publikací.

Řidiči se sníženou pohyblivostí mohou po předchozí domluvě se správou hradu parkovat před hospodářskou budovou za hlavní bránou do zámku.

Hrad Jánský Vrch

790 70 Javorník

Tel.: 584 440 286

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

www.janskyvrch.cz

Neposedíme z. s. | Kpt. Stránského 996/2, 19800 Praha 14 | IČ: 22856544 | tel.: +420 603 491 727