O nové cestovní agentuře pro vozíčkáře, seniory a rodiny s dětmi, která byla založena loni 1. dubna v Praze, jsme už informovali. Nyní, před začátkem jara, je vhodný čas na malou bilanci její dosavadní činnosti. Na otázky odpověděl ředitel cestovky Michal Prager.

Povedlo se vám loni uskutečnit průzkum všech atraktivních lokalit, kde jste chtěli vyjednat rekreační pobyty?

Zmapovali jsme oblasti Třeboňska a Šumavy, zajímavé možnosti ubytování se naskytly i v Libereckém, Karlovarském a Středočeském kraji a také v Praze. Ale smlouvu o spolupráci jsme uzavřeli jen s některými subjekty. Mnohdy sice hotel či penzion uváděl bezbariérovost a byl o ní přesvědčen, ale na místě jsme zjistili, že to tak není. Nebylo výjimečné, že měl bezbariérový pokoj vstup do koupelny pouze 60 centimetrů široký, což je pro vozíčkáře nepřekonatelný problém. Některá zařízení sice byla bezbariérová, ale neměla zájem o uveřejnění v našem katalogu... Výsledkem snažení je tedy 30 ubytovacích možností, které nabízíme našim zákazníkům.

Otevřeli jste internetový e-shop?

Při jeho přípravě jsme narazili na technické potíže, které nám znemožnily spustit ho v plném rozsahu. A protože chceme, aby zákazník mohl jednoduše využívat všechny funkce při vyhledávání ubytování dle svých specifických potřeb, zahájili jsme prodej na internetu jen ve velmi omezené míře. V plném provozu je ale kancelář v Praze na Černém Mostě, kde jsou naši prodejci připraveni poskytnout potřebné informace a pomoci s výběrem vhodné dovolené. E-shop bude plně funkční a nabídne vyhledávání dle požadavků na bezbariérovost.

Jaké výhody má vozíčkář, který se rozhodne využít služeb vaší cestovky?

Získá kompletní přehled o bezbariérovosti vybraného zařízení. Jsme schopni pomoci s vyhledáním dopravy do místa, popřípadě zařídit bezbariérový odvoz naším spřízněným dopravcem, který si přizpůsobil svůj vůz pro přepravu lidí na vozíku. Dalším benefitem je cena, která je u nás nižší než při rezervaci přímo u provozovatele. V první polovině roku bychom rádi spustili pilotní projekt „Dovolená s asistentem“. Zákazníkům bychom nabídli kontakt na prověřené dobrovolníky, kteří by jim pomáhali během pobytu bez nároku na honorář.

O které lokality mají zatím vozíčkáři největší zájem?

Největší zájem registrujeme o Šumavu, konkrétně o oblast Lipna, kde jsou na vozíčkáře opravdu velmi dobře připraveni. Poměrně širokou nabídku ubytování najdou čtenáři už nyní na našich stránkách. Prodejci jim pak na požádání poskytnou potřebné informace.

Jak jste na tom s nabídkou zahraničních pobytů?

Dohodli jsme se na spolupráci s cestovní kanceláří, která připravuje zájezdy na míru do velmi atraktivních zemí jako Írán či Indie. Jsou to však destinace pro dobrodružné povahy. Na jaře zahájíme nabídku zahraničních pobytů v Evropě, především v přímořských letoviscích.

Když cestovka začínala, uvedl jste, že se chcete zabývat i odstraňováním bariér v hotelech, penzionech či motelech, kdekoli na ně vaši pracovníci narazí. Daří se vám naplňovat tento záměr?

V ubytovacích zařízeních občas narazíme na drobné bariéry, které jsou lehce odstranitelné. Snažíme se působit na provozovatele a radit mu, jak by bariéru bylo možno jednoduše a levně zrušit. Nabízíme konkrétní řešení na místě. Někteří na to slyší a opravdu úpravy dělají. Začali jsme rovněž prodávat plážové vozíky od českého výrobce. Nabízíme je hotelům v blízkosti vodních ploch či těm, kdo mají vlastní bazén. S tímto vozíkem se lidé s tělesným postižením snadno dostanou do vody i přes písečnou pláž či hranu bazénu. Snažíme se, aby jej poskytovaly hotely či penziony jako součást svých služeb. S touto nabídkou oslovujeme i koupaliště a aquaparky v Česku. Můžeme také dodat evakuační vozíky a matrace do zařízení, kde nemají evakuační výtah. Provádíme školení v komunikaci, aby poskytovatelé služeb byli připraveni pomáhat osobám se specifickými potřebami. Vyškolení pracovníci již nepřistupují k těmto zákazníkům s obavami a nedělají chyby v komunikaci, které by hendikepovaným mohly využívání služeb velice znepříjemnit.

Miloš Pelikán

Zdroj: www.vozickar.com

Bezbatour