Podpořte nás

Mapa bariér

Webové stránky Mapa bariér vám pomohou lépe se zorientovat v problematice bezbariérového užívání staveb, zejména:

• jak předcházet vzniku architektonických bariér,
  • jak existující bariéru překonat nebo odstranit,
  • na mapě umožní upozornit na místo, které komplikuje pohyb vozíčkářům atd.

Více na www.mapabarier.cz.

Hrad a zámek Velhratice nejsou bezbariérovou památkou. Návštěvníci na vozíku mají možnost prohlídky exteriérů hradních a zámeckých staveb. Vstupu do hradních a zámeckých sálů brání schodiště a početné schody.

Návštěvníci přicházejí do hradu po rovné asfaltové cestě. V úseku poplužního dvora je cesta dlážděna pravoúhlou dlažbou. Následný úsek cesty až do hradu je zpevněn a vysypán dusaným drceným bílým kamenem. Část nádvoří a vyhlídková terasa jsou zatravněny pravidelně na krátko sekanou a spásanou trávou. Přístupová komunikace k souboru lidových staveb z Klatovska a Sušicka má charakter polní cesty s vyježděnými kolejemi.

Prodejna vstupenek je v průjezdu hlavní brány. Přístup k oknu prodejny vstupenek je bezbariérový.

Prodejna publikací

Umístěna je v obydlí vrátného v patře hlavní brány. Vstup do ní není bezbariérový. Z hlavní přístupové cesty je nutné za bránou odbočit vlevo, přejít po rostlé skále a vystoupit po 9 schodech nahoru k hradbě. Do prodejny se vstupuje 1 schodem dolů.

Hradní exteriéry, nádvoří, vyhlídka

Návštěvníci na vozíku s asistencí vstupují do hradu po dřevěném, původně padacím mostě před první bránou. Po pravé straně míjejí baštu, po levé donjon Putnu a kamenný most na pětici pilířů, z něhož se jak do donjonu, tak do paláce Rajský dům vstupovalo dvojicí sklápěcích můstků. V místech, kde se cesta zvedá nahoru, se nacházel most přes příkop. Dodnes se dochovaly jeho oblouky, viditelné z Dolního nádvoří. Jdou-li návštěvníci rovně, vstupují na zatravněný povrch dolního nádvoří. Po pravé ruce míjejí vinopalnu. Před sebou mají hradní pivovar, upravovaný na výstavní sál. Pokračují-li návštěvníci v cestě nahoru, dostávají se na horní nádvoří s palácem Rajský dům, Huertovým zámeckým křídlem, přistavěným k starší gotické hradbě a jižním gotickým palácem. Z vyhlídkové terasy na jižním konci hradu je výhled do údolí říčky Ostružné. Po zatravněném nakrátko spaseném povrchu je možné přejít za Huertovo křídlo s dochovanou gotickou hradbou středověkého hradu. Vzhledem k zaměření obou hradů na hry a zábavné aktivity šlechty v období renesance jsou na nádvořích hradu rozestavěné šachovnice a další hlavolamy k vyzkoušení a zábavě.

Prohlídka - Hrad

Prohlídka hradu začíná u vnitřní, třetí brány pod palácem Rajský dům. Pokračuje v arkádové chodbě zámku, do níž se vystupuje 1 schodem nahoru. Po výkladu o historii hradu vstupují návštěvníci do místnosti s hradní cisternou. Po prohlídce se vracejí zpět a sestupují před palác. V suterénu jsou dvě sklepení, vyhloubené do skalního podloží. Do pravého se sestupuje po rostlé, značně nerovné skále. Do levého se sestupuje po rostlé dolů skloněné skále a 2 schodech dolů. Povrch obou sklepení je nerovný se stojatou vodou v nádržkách vyhloubených v jejich středech.

Palác Rajský dům

Od sklepení po 11 kamenných schodech nahoru vystupují návštěvníci do paláce Rajský dům. Po 15 točitých kamenných schodech vystupují do přízemí. Starší návštěvníci si mohou sednout na lavice a vyslechnout si výklad v sedě. Mohutné dřevěné dveře směrují do arkádové chodby v prvním patře zámku. Po prohlídce lze po 1 kamenném schodu a 21 dřevěných schodech vystoupit do velké hodovní (zelené) síně. Součástí sálu jsou i dva výstupy na prevéty. Nechybí lavičky k vyslechnutí výkladu vsedě. Dále pokračuje prohlídka ve druhém patře, kam je potřebné vyjít po 22 dřevěných schodech. Ani zde nechyběl prevét, přístupný tentokrát chodbičkou se schody v síle zdiva, zatočenou vpravo. Otevřená terasa nabízí výhled na východní stranu hradního návrší.

Kamenný most

Z druhého patra paláce Rajský dům je přímý vstup na kamenný most po dřevěné zvedací lávce. Z paláce sestupují návštěvníci 1 schodem dolů na lávku. Z ní sestupují 1 schodem dolů a vystupují 1 kamenným schodem nahoru, aby se následně po 5 kamenných schodech dostali na plochu původně krytého kamenného mostu. Z mostu se otevírá výhled do okolí hradu. Návštěvníci pokračují směrem k věži Putna. Na konci mostu sestupují po 7 schodech dolů a po druhé dřevěné lávce vstupují do věže Putny.

Věž Putna

Věž Putna sloužila k obraně hradu. Síla zdí umožnila umístit do nich kamenné schodiště, do něhož se jen nahlíží. Návštěvníci sestupují po dřevěném vloženém schodišti po 6 + 6 + 6 + 6 + 12 schodech na dno Putny. Zde prohlídka končí. Návštěvníci opouštějí věž 1 schodem dolů vstupem vybouraným teprve v 19. století. Podél věže vpravo sestupují po zatravněném a spásaném povrchu. Po 5 schodech dolů a skalním výchozu přistupují k prodejně publikací v bytě vrátného nad vstupnou bránou a po 9 schodech a rostlé skále scházejí na hradní přístupovou cestu.

Prohlídka - Zámek

Prohlídka zámku začíná v přízemí arkádové chodby Huertova křídla, do níž se z nádvoří vstupuje 1 schodem nahoru. Po 4 + 1 schodu stoupají návštěvníci do schodišťové haly a po 25 točených schodech vystupují do arkádové chodby v prvním patře zámku. Z arkády vcházejí návštěvníci do zámeckých interiérů Huertova křídla, zařízených mobiliářem, typickým pro období renesance. Z obývacího pokoje vstupují do dámské ložnice, z níž lze nahlédnout do dětského pokoje a pokoje komorné, bývalé koupelny vybudované za Windischgrätzů. Po prohlídce se návštěvníci vracejí do obývacího pokoje a pokračují v prohlídce jídelny a herny. Do tzv. rytířského sálu, původně orientálního pokoje s malbami inspirovanými čínskými motivy, vstupují návštěvníci 1 schodem dolů. Do poslední místnosti, lovecké chodby, vystupují návštěvníci 1 schodem nahoru. Poté vstupují na arkádovou chodbu a vracejí se do haly. Po 25 točitých schodech sestupují do přízemí a po 1 + 4 schodech sestupují na arkádovou chodbu, kde prohlídka končí.

Muzeum v přírodě

Umístěno je východně od hradu Velhartice. Jednotlivé stavby nejsou prozatím zpřístupněny, lze si je alespoň prohlédnout zvenčí.

Bezbariérová toaleta upravená pro vozíčkáře nebyla přímo na hradě instalována. Umístěna je na parkovišti před bývalým poplužním dvorem, jenž byl součástí širšího hospodářského zázemí hradu Velhartice. Běžné toalety jsou umístěny v Huertově zámeckém křídle. Do arkádové chodby v přízemí se vystupuje 1 schodem nahoru. Vstup do toalet je bezbariérový. Nevyhovující velikost kabin a šířka vstupů neumožňují jejich použití návštěvníky na vozíku.

Parkovat lze na parkovišti před poplužním dvorem. Z parkoviště vede rovná značená mírně do svahu se zvedající cesta přímo na hrad.

Hrad Velhartice

341 42 Kolinec

Tel./fax: 376 583 315

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

www.hradvelhartice.cz

Neposedíme z. s. | Kpt. Stránského 996/2, 19800 Praha 14 | IČ: 22856544 | tel.: +420 603 491 727