Existuje více možností, ale nejpohodlnější na delší cesty je letadlo. Paradoxně je tato možnost i nejméně komplikovaná.
Pokud chcete cestovat letadlem s berlemi nebo s vozíčkem, je potřeba předem učinit několik důležitých kroků. Nejdříve o cestujících s berlemi.
Vzdálenosti na letištích, od odbavení k letadlu, při přestupech, od letadla k východu, jsou velké. Proto je dobré si objednat speciální službu - tzv. "walk on long distances", což znamená, že pro vás bude na letišti připraven vozíček s obsluhou nebo nějaký jiný převoz, např. elektromobily. Službu si objednejte s dostatečným předstihem. Nejlépe přímo u cestovní kanceláře (nebo cestovní agentury), která letenky zajišťuje nebo přímo u letecké společnosti, když si letenky kupujete sami. Vždy žádejte písemné potvzení služby (confirmation) a to na každý přesun (např. při našem letu do Japonska vozíček pro přestup v Helsinkách a následně od letadla k východu v Ósace). To samé při cestě zpět. Dále nedlouho před odletem kontaktujte letiště a požádejte o vozík s doprovodem pro cestu od odbavení k letadlu. Cesta pak vypadá takto - po odbavení zavazadel, letenek a pasů počkáte na obsluhu s vozíčkem, obsluha vás přes kontrolu odveze k nástupnímu rukávu. Tady si požádejte o možnost přednostního nastoupení na palubu, pokud vám ji sami nenabídnou. V dostatečném předstihu před přistáním kontaktujte palubní personál a připomeňte, že máte objednanou asistenci s vozíčkem. Po přistání vás letušky vyzvou k posečkání, vystoupíte jako poslední. U letadla na vás bude čekat obsluha s vozíčkem (nebo elektromobilem). Odvezou vás do čekárny a včas si vás opět vyzvednou a odvezou ke kontrole před vstupem na palubu. Opět nastupujete přednostně. Na konci letu je vše stejné, na vozíčku vás odvezou k odbavení, pro zavazadla a pak k východu nebo k taxi.
Při cestování s vozíčkem je situace složitější, proto si veškeré informace o postupu vyžádejte ještě před nákupem letenek. A to buď přes cestovní kancelář, cestovní agenturu nebo přes leteckou společnost. Pomoci vám mohou i přímo na pražském letišti, kde nabízejí pomoc pro hendikepované (více na http://www.csa.cz/cs/portal/passengers/special_assistance/travel_without_barriers.htm).
Ukázka potvrzení objednané služby "walk on long distances":
YOUR TRAVEL INFORMATION
--------------------------------------------------------------------------------
THIS DOCUMENT IS AUTOMATICALLY GENERATED.
PLEASE DO NOT RESPOND TO THIS MAIL.
BRITISH AIRWAYS TELESALES DATE 28JANUARY05
PRAGUE BOOKING REF YJ2QMX
CZECH REPUBLIC
ICO493667777/DICCZ49366777 PRGBA/HANSEATIC/TT/BYSTRICANOV
TELEPHONE: 00420 239000299
FAX : 00420 239000288
SERVICE FROM TO
-------------- ------------------- ---------------------
BRITISH AIRWAYS - BA 853 EURO TRAVELLER
WED 16FEB PRAGUE-CZ LONDON-GB
RUZYNE HEATHROW
NON STOP TERMINAL 1
0840 0955 DURATION 2:15
NON SMOKING
RESERVATION CONFIRMED
MEAL SERVED
WHEELCHAIR-FOR RAMP PAX UNA WALK ON LONG DISTANCES
CONFIRMED FOR FOLVARSKA/KLARA MRS
WHEELCHAIR-FOR RAMP PAX UNA WALK ON LONG DISTANCES
CONFIRMED FOR FOLVARSKY/ROMAN MR
EQUIPMENT: AIRBUS INDUSTRIE A319
--------------------------------------------------------
BRITISH AIRWAYS - BA 243 WORLD TRAVELLER
WED 16FEB LONDON-GB MEXICO CITY-MX
HEATHROW JUAREZ INTL
NON STOP TERMINAL 4
1235 1825 DURATION 11:50
NON SMOKING
RESERVATION CONFIRMED
MEAL SERVED
WHEELCHAIR-FOR RAMP PAX UNA WALK ON LONG DISTANCES
CONFIRMED FOR FOLVARSKA/KLARA MRS
WHEELCHAIR-FOR RAMP PAX UNA WALK ON LONG DISTANCES
CONFIRMED FOR FOLVARSKY/ROMAN MR
EQUIPMENT: BOEING 747-400
--------------------------------------------------------
BRITISH AIRWAYS - BA 242 WORLD TRAVELLER
FRI 04MAR MEXICO CITY-MX LONDON-GB
JUAREZ INTL HEATHROW
NON STOP TERMINAL 4
2040 1300 05MAR DURATION 10:20
NON SMOKING
RESERVATION CONFIRMED
MEAL SERVED
WHEELCHAIR-FOR RAMP PAX UNA WALK ON LONG DISTANCES
CONFIRMED FOR FOLVARSKA/KLARA MRS
WHEELCHAIR-FOR RAMP PAX UNA WALK ON LONG DISTANCES
CONFIRMED FOR FOLVARSKY/ROMAN MR
EQUIPMENT: BOEING 747-400
--------------------------------------------------------
BRITISH AIRWAYS - BA 856 EURO TRAVELLER
SAT 05MAR LONDON-GB PRAGUE-CZ
HEATHROW RUZYNE
NON STOP TERMINAL 1
1425 1720 DURATION 1:55
NON SMOKING
RESERVATION CONFIRMED
MEAL SERVED
WHEELCHAIR-FOR RAMP PAX UNA WALK ON LONG DISTANCES
CONFIRMED FOR FOLVARSKA/KLARA MRS
WHEELCHAIR-FOR RAMP PAX UNA WALK ON LONG DISTANCES
CONFIRMED FOR FOLVARSKY/ROMAN MR
EQUIPMENT: BOEING 767-300/300ER
--------------------------------------------------------
RESERVATION NUMBER(S) BA/AZG36T
Problém může znamenat přeprava elektrického vozíku s klasickými kyselinovými bateriemi. Ty se musí ukládat do zavazadlového prostoru do speciálních kontejnerů. Jednodušší je přeprava vozíku s gelovými bateriemi. Jednání s leteckými společnostmi může být nelehké, někdy se setkáte s tím, že od vás budou chtít příplatek za nadváhu - za vozík. Cena za přepravu stokilového vozíku může nemile překvapit. Podobnou zkušenost zažili pan Jiří Mára se synem při cestě na Nový Zéland (určitě rád poradí, jak postupovat a argumentovat, aby byl vozík uznán jako ortopedická pomůcka - kontakt najdete na http://www.jirkamara.cz/).
Při výběru cesty s přestupem z více možností vybírejte tu, kde budete mít dostatečnou časovou rezervu na přesun od jednoho letadla k druhému. Některá letiště jsou velmi rozsáhlá a ne všechny služby fungují tak, jak byste si představovali nebo potřebovali. Z letadla budete vystupovat jako poslední, nějakou dobu budete čekat na asistenta s vozíkem (např. v Londýně jsme na vozíčky s obsluhou čekali třičtvrtě hodiny), často se přesouváte mezi terminály (autobusy nebo vlaky), v rámci jednoho terminálu můžete najezdit i několik kilometrů, do letadla budete mít přednostní vstup, ale musíte k letadlu přijít s dostatečným předstihem. A konečně i pohyb po letadle velmi úzkými uličkami je obtížný a časově náročný.
Dodatečné objednávání asistenčních služeb v letadle nebo na letišti je už často nemožné. Např. ve Frankfurtu nad Mohanem jsme žádali řidiče elektrovozíku, aby nás odvezl ke vzdálenému terminálu, ale ten nás odmítl s odůvodněním, že pokud nemáme službu objednanou, nemohou nám vyhovět.
Závěrem je třeba zdůaznit, abyste si všechny objednané služby nechali písemně potvrdit. Vyplatí se to.
K výraznému posílení práv hendikepovaných cestujících došlo 5. července 2006, kdy Evropský parlament přijal Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1107/2006 ze dne 5. července 2006 o právech osob se zdravotním postižením a osob s omezenou schopností pohybu a orientace v letecké dopravě (podívejte se na dokument). "Nařízení stanovuje pravidla pro ochranu a poskytování pomoci osobám se zdravotním postižením v letecké dopravě tak, aby se zabránilo jejich diskriminaci a bylo zajištěno, že se jim dostane pomoci, která odpovídá jejich zvláštním potřebám. Nařízení zajišťuje možnost využívat leteckou dopravu osobám se zdravotním postižením způsobem srovnatelným s ostatními cestujícími. Za tímto účelem stanoví způsob pomoci ze strany provozovatelů letišť a leteckých dopravců. Takto poskytovaná služba je pro osoby se zdravotním postižením poskytována bez dodatečných poplatků pro tyto osoby. Dané nařízení bylo vyhlášeno v Úředním věstníku dne 26. 7. 2006, vstoupilo v platnost 14. srpna 2006 a je účinné od 26. července 2008." (zdroj: NRZP).