Podpořte nás
Mapa bariér
Webové stránky Mapa bariér vám pomohou lépe se zorientovat v problematice bezbariérového užívání staveb, zejména:
- jak předcházet vzniku architektonických bariér,
- jak existující bariéru překonat nebo odstranit,
- na mapě umožní upozornit na místo, které komplikuje pohyb vozíčkářům atd.
Více na www.mapabarier.cz.
Rady a osobní zkušenosti

■ Moravský kras nabízí několik bezbariérových jeskyní.
■ Průvodci jsou ochotní a vstřícní.
Od jara se vozíčkáři dostanou až na dno propasti Macocha. Se svými 138,7 metru hloubky jde o nejhlubší známou suchou otevřenou propast s denním osvětlením v České republice. S přilehlými Punkevními jeskyněmi patří k nejznámějším tuzemským přírodním památkám. Je tudíž chvályhodné, že se otevřela i návštěvníkům s tělesným postižením. O bezbariérový přístup se zasloužila Správa jeskyní Moravského krasu, která nechala v přístupové jeskyni prorazit nový třicetimetrový tunel. Ten obchází tu část prohlídkové trasy, kudy dosud vedly schody.
Měli jsme možnost vyzkoušet novinku pana Koose van den Berga - elektrokolo pro vozíčkáře Freerider. V harrachovském kopcovitém terénu jsme otestovali jízdní vlastnosti elektrokola, které se poměrně jednoduše připojí před vozík a dokáže s ním na jedno nabití ujet vzdálenost přes 20 kilometrů. Vynálezcem elektrokola je pan Koos van den Berg, Holanďan žijící v Čechách.

Výstava přibližuje zážitkovou formou svět nevidomých. Návštěvníci všemi smysly mimo zraku poznají Olomouc se všemi nástrahami.
Česká firma Závody lehkých konstrukcí Loštice (ZLKL) představila minulý týden na brněnském Motosalonu speciální malé auto, či přesněji čtyřkolku pro vozíčkáře. Unikátnost čtyřkolky Elbee spočívá podle projektového manažera ZLKL Ladislava Brázdila především ve způsobu nástupu do vozidla a v jeho řízení, které může vozíčkář zvládnout sám bez cizí pomoci.


■ Investice vyjdou na stovky tisíc korun.
■ Trasy lze využívat i v noci.
Přístupné a vlídné jsou k handicapovaným Jizerské hory. Na rozdíl od Krkonoš, kde odstraňování bariér řeší Krkonošský národní park většinou s podporou evropských operačních programů, v Jizerských horách patří cesty převážně Lesům ČR. Ty je postupně samy opravují tak, aby po nich mohli jezdit cyklisté, vozíčkáři a maminky s kočárky. „Jen jablonecká Lesní správa se stará o 105 kilometrů zpevněných lesních cest,“ tvrdí její vedoucí Michal Hovorka. Podle něho za minulých deset let lesníci investovali do lepších cest a objezdů stovky tisíc korun. To je ale stále mnohem méně, než proinvestovali v sousedních Krkonoších…